VvE Veel gestelde vragen
Bekijk de veel gestelde vragen en antwoorden voor VvE beheerders en bewoners in onze online kennisbank
- VvE
- Reset
- Financieel en kosten
- Specifieke vragen van bewoners
- Subsidies & Regelgeving
- Technische vragen
- Toekomstbestendigheid en uitbreidingsmogelijkheden
- Veiligheid
- Verzekering
- VvE
Filter schakelen
Moet de opstal- en/of brandverzekering worden aangepast?
Het is belangrijk om je verzekeraar te informeren over de aanwezigheid van laders. Afhankelijk van de voorwaarden van je verzekeringen kunnen er aanpassingen nodig zijn. Denk daarbij aan de opstalverzekering en/of de brandverzekering. Neem contact op met je verzekeraar om te bepalen of en zo ja, welke wijzigingen vereist zijn.
- Verzekering
- VvE
Wat is verstandig als ik nu nog geen laadpaal wil?
We adviseren om te beginnen met het aanleggen van een uitbreidbare en toekomstbestendige basisinfrastructuur. Zo ben je voorbereid op de toekomst, zonder direct meerdere laadpalen hoeft te plaatsen. Begin met bijvoorbeeld één laadpaal en breidt het aantal later naar behoefte uit. Dit is dan eenvoudig en snel te regelen dankzij de voorbereide infrastructuur. Zo blijf je flexibel en klaar voor wat komt.
- Toekomstbestendigheid en uitbreidingsmogelijkheden
- VvE
Hoe werkt de btw op energiekosten binnen een VvE?
Het laadtarief hangt af van de kWh-prijs inclusief btw die de VvE betaalt. Stel dat de energiekosten € 0,20 per kWh exclusief btw zijn. Dit wordt € 0,242 inclusief btw. Je betaalt dan € 0,293 per kWh inclusief btw (21% btw op € 0,242). Heeft de VvE een btw-nummer? Dan wordt de btw verrekend en blijft het tarief € 0,20 exclusief btw.
Heb je vragen? Mail ons via vve@connectned.nl of bel 085-0509500 en vraag naar Rianne.
- Financieel en kosten
- VvE
Is het mogelijk om een elektrische auto in een parkeergarage te laden via een normaal stopcontact?
In een parkeergarage kun je je elektrische auto niet zomaar opladen via een normaal stopcontact. Alleen als er al een wandcontactdoos aanwezig is (met een maximale capaciteit van 3,7 kWh) kan dit. Houd er wel rekening mee dat opladen via een stopcontact veel langer duurt dan via een laadpaal.
Voor sneller en efficiënter laden is een laadpaal de beste keuze. Hiermee profiteer je van meer vermogen en gebruiksgemak. Heb je vragen over laadoplossingen? Wij helpen je graag verder.
- Technische vragen
- VvE
Wie is verantwoordelijk voor de brandveiligheid in parkeergarages?
De eigenaar van het gebouw is verantwoordelijk voor de brandveiligheid in parkeergarages. Bij garages onder appartementen ligt deze taak bij de VvE. Zij moeten ervoor zorgen dat laadpunten en andere voorzieningen voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. Ook moeten de juiste verzekeringen geregeld zijn.
- Veiligheid
- VvE
Wat betekent de notificatieplicht voor een VvE?
De ´Notificatieregeling Oplaadpunten VvE’s´is een wetsvoorstel, die per 1 juli 2023 in zou gaan.
Het doel van dit wetsvoorstel is om het voor een bewoner gemakkelijker te maken om in een gemeenschappelijke parkeergarage een laadpaal te plaatsen. De bewoner hoeft in het vervolg de VVE alleen nog te informeren én een werkplan te maken. Een VvE kan dan de aanleg van een laadpaal dus niet meer tegenhouden. Hiervoor had een bewoner daarvoor de expliciete toestemming van de VvE nodig.
Ons advies is daarom, kies als VvE voor een toekomstbestendige (gericht op de groei) en veilige oplossing, zodat niet iedere gebruiker/bewoner zelf een oplossing bedenkt of regelt.
- Subsidies & Regelgeving
- VvE
Wie mag jouw laadpaal gebruiken?
Wil je zelf bepalen wie gebruikmaakt van jouw laadpaal? Dat kan! Met een Max-abonnement kun je eenvoudig toegang delen met anderen, bijvoorbeeld buren of familie. Wil je de laadpaal liever alleen voor jezelf houden? Geen probleem, je bepaalt het helemaal zelf. Zo heb je altijd het beheer over wie er kan laden.
- Specifieke vragen van bewoners
- VvE
Is laden in een parkeergarage veilig voor de gebruiker?
Laden in een parkeergarage is niet gevaarlijk. Tenminste, als de installatie is verzorgd door erkende installateurs mét ervaring in parkeergarages. Zij zorgen voor een veilige en goedgekeurde installatie die voldoet aan alle eisen. Denk aan voldoende ventilatie, brandveiligheid en een betrouwbare stroomvoorziening. Met een professionele aanpak kun je zorgeloos laden, zonder risico’s voor bewoners of de VvE. Veiligheid begint bij een goede installatie! Onze dealers kunnen u verder helpen. Vraag meer informatie aan via contact… (verwijzen naar Persoonlijk advies knop)
- Veiligheid
- VvE
Zijn er subsidieregelingen?
Ja, er zijn twee subsidieregelingen via de SVVE regeling (RVO):
- Oplaadpuntenadvies: Een vergoeding van 75% (incl. btw) voor advies over technische mogelijkheden en draagvlak, met een maximum van €1.500.
- Subsidie voor basisinfrastructuur: Voor de aanleg van de technische voorzieningen die nodig zijn voor laadpunten. Als VvE krijg je €100,- per parkeerplaats.
- Subsidies & Regelgeving
- VvE
Laadpalen binnen de VvE: Ja of Nee? Zo begin je?
Twijfel je of jouw VvE laadpunten wil én wat technisch mogelijk is? Laat dan een oplaadpuntadvies opstellen. Met de SVVE-regeling krijg je 75% van de kosten vergoed (incl. btw), tot maximaal €1.500.
Een onafhankelijke adviseur bekijkt de technische mogelijkheden, onderzoekt het draagvlak en geeft onafhankelijk advies over de beste laadoplossing. Vind een adviseur via https://www.evrijders.nl/vve-adviseurs. Meer informatie over de subsidieregeling vind je op de website van de RVO.
Wil je eerst zelf het draagvlak peilen? Vraag dan onze gratis enquête aan en ontdek hoe jouw VvE erover denkt. Laat je gegevens achter via persoonlijk advies of stuur een mail naar vve@connectned.nl en ga direct aan de slag.
- Specifieke vragen van bewoners
- VvE
Hoe werkt de stroomlevering en facturatie voor gebruikers van de laadpaal?
De stroom voor het opladen komt uit het energiecontract van de VvE. Via het laadpaal-abonnement wordt de verbruikte energie administratief verrekend met de VvE, zodat deze kosten nauwkeurig worden gecompenseerd. ConnectNed zorgt er dus voor dat de VvE de energiekosten terugkrijgt. De gebruiker van de laadpaal betaalt het door de VvE vastgestelde laadtarief, waardoor de facturatie transparant en eenvoudig blijft voor zowel de VvE als de eindgebruikers.
- Financieel en kosten
- VvE
Er is maar een beperkte stroomcapaciteit beschikbaar in de parkeergarage. Hoe moeten we daarmee omgaan?
Elke parkeergarage heeft een andere stroomcapaciteit. Dit vraagt om een specifieke aanpak. Zo kan met ‘dynamic load balancing‘ de beschikbare capaciteit optimaal worden verdeeld over alle in gebruik zijnde laadpunten. Dit is vaak een oplossing om een verzwaring van de netaansluiting uit te stellen. Afhankelijk van de situatie kunnen we ook andere oplossingen zoals slim laden en capaciteitsbeheer adviseren. Op deze manier wordt het beschikbare vermogen efficiënt benut, zonder risico op overbelasting. Voor advies op maat over de beste laadoplossing in jullie parkeergarage, neem op en stuur een email naar vve@connectned.nl
- Technische vragen
- VvE
Verhogen elektrische auto’s en laadpalen het brandgevaar in parkeergarages?
Elektrische auto’s brengen geen hoger brandgevaar met zich mee dan auto’s op fossiele brandstoffen. Het brandrisico bij elektrische voertuigen is vergelijkbaar, maar de aard van een brand kan verschillen door de aanwezigheid van lithium-ion batterijen. Om de brandveiligheid te waarborgen, zijn er speciale maatregelen mogelijk, zoals noodstops en koppelingen met brandmeldsystemen bij laadinstallaties.
- Veiligheid
- VvE
Welk laadpaal abonnement past bij jou?
Wil je voordelig laden? Kies dan voor het Laadpaal Plus-abonnement in combinatie met de laadpas van ConnectNed. Gebruik je liever een andere laadpas? Dan is het Max-abonnement de beste keuze. Zo heb je altijd een oplossing die bij jouw wensen past!
- Specifieke vragen van bewoners
- VvE
Betaalt iedereen mee aan de laadpalen?
Bij een Vereniging van Eigenaars (VvE) deel je de verantwoordelijkheid voor de gemeenschappelijke voorzieningen. Dat geldt ook voor de infrastructuur voor de laadpalen. Je investeert in het gebouw en bent hiermee voorbereid op de toekomst.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) worden afspraken gemaakt over wie welke investeringen draagt en hoe deze kunnen worden terugverdiend. Benieuwd naar de verschillende opties en een passend advies? Stuur dan een email naar vve@connectned.nl
- Financieel en kosten
- VvE
Hoe snel kan ik laden?
De laadsnelheid hangt af van jouw auto (EV of hybride), het type laadpaal en de capaciteit van de aansluiting in het VvE-gebouw. Met een standaard laadpaal laad je meestal met 11 kW of 22 kW, waardoor het volledig opladen van een lege accu enkele uren duurt. Wil je sneller laden? Dat kan met een zwaardere aansluiting. Voor persoonlijk advies over de beste laadsnelheid voor jouw situatie, neem contact met ons op via vve@connectned.nl.
- Technische vragen
- VvE
Hoe brandveilig is een laadoplossing in de parkeergarage?
De brandveiligheid van de laadoplossing (laadpalen en infrastructuur) begint bij een deskundige installatie. Kies daarom voor een erkende elektrotechnisch installateur, die werkt volgens de geldende veiligheidsnormen (´Wetgeving oplaadpunten‘, 1 juli 2023). Als je nog geen installateur hebt, kun je terecht bij onze ervaren dealers. Zij beschikken over de juiste expertise om een veilige en betrouwbare installatie te garanderen. Vraag meer informatie aan via contact.
In het algemeen wordt het volgende geadviseerd:
Tabel: adviezen brandveiligheid (bewerking IFV, kennisinstituut van de brandweer
Alle Auto’s | Aanvullend voor elektrische auto’s | |
Geadviseerde maatregelen |
|
|
Status | Vaak niet meegenomen, gebouwd volgens bouwbesluit | Makkelijk mee te nemen bij plaatsen laadpunten |
Kosten | Hoog | Beperkt, in te rekenen in verdienmodel laadpunten |
- Veiligheid
- VvE
Waarom heb ik een laadpas van ConnectNed nodig?
Je hebt een laadpas nodig om te kunnen laden. Met een laadpas van ConnectNed kun je direct gebruik maken van de laadpalen, zonder extra transactiekosten. Daarom is laden met een ConnectNed-laadpas voordeliger dan met andere laadpassen.
- Specifieke vragen van bewoners
- VvE
Hoeveel kost elektrisch rijden vergeleken met rijden op fossiele brandstof?
Elektrisch rijden is meestal goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen. De kosten per kilometer zijn doorgaans lager vanwege de lagere prijs per kWh in vergelijking met benzine of diesel per liter. De exacte besparing hangt af van het laadtarief en het energieverbruik van de auto, maar gemiddeld liggen de kosten voor elektrisch rijden tot wel 50% lager. Bovendien zijn de onderhoudskosten bij elektrische voertuigen vaak lager, wat de totale besparing verder vergroot.
- Financieel en kosten
- VvE
Wanneer is verzwaring van de groepenkast nodig? Wat kost het en wie betaalt dat?
Als de capaciteit van de huidige groepenkast onvoldoende is moet deze worden verzwaard. Hiermee worden mogelijke problemen in de stroomvoorziening voorkomen. De installateur onderzoekt dit en geeft advies m.b.t. de noodzakelijke aanpassingen. Binnen de VvE kunnen afspraken gemaakt worden over wie er wat betaalt. Kijk bij ´Financieel en kosten´.
- Technische vragen
- VvE
Kan ik laden met mijn pas van de leasemaatschappij?
Met een Max-abonnement van ConnectNed kun je elke laadpas, dus ook een leasepas, gebruiken op jouw laadpaal. Dit maakt opladen eenvoudig en flexibel, zonder beperkingen. Daarnaast ontvang je inzicht in je laadverbruik en worden stroomkosten automatisch verrekend. Zo heb je altijd een overzicht en regel je alles moeiteloos. Kies voor gemak en vrijheid met ConnectNed!
- Specifieke vragen van bewoners
- VvE
Hoe pas je het kWh-tarief aan?
Het aanpassen van het kWh-tarief is eenvoudig en flexibel. De bestuurder of beheerder van de VvE kan dit zelf regelen in het beheerplatform van ConnectNed. Zo kun je snel inspelen op veranderingen in de energiekosten.
Kom je er niet uit of heb je hulp nodig? Neem contact op met onze helpdesk via helpdesk@connectned.nl. Wij helpen je graag verder!
- Financieel en kosten
- VvE
Moet ik een abonnement afsluiten voor mijn laadpaal?
De VvE betaald de energie die jij gebruikt om te laden. De VvE wil deze kosten graag vergoed zien. Dit kan eenvoudig worden geregeld door een abonnement af te sluiten. ConnectNed zorgt ervoor dat jij makkelijk kunt laden en de energiekosten van de VvE worden vergoed. Daarnaast krijgt het bestuur toegang tot handig portaal waar je een volledig overzicht hebt van het verbruik per lader. Geen abonnement gewenst? Je kunt ook per lader een geijkte kWh meter plaatsen om te zien wat het verbruik is. Dit kost wel tijd en is bovendien niet transparant voor de VvE.
- Specifieke vragen van bewoners
- VvE
Hoe bepaalt de VvE het laadtarief of het tarief per kWh?
Het kWh-tarief bestaat uit de actuele energiekosten van de VvE. Het tarief bepaal jezelf als VvE.
Door deze aanpak worden alle kosten eerlijk en transparant verdeeld onder de gebruikers. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem hiervoor contact op met het VvE-bestuur.
- Financieel en kosten
- VvE
Hoe krijgt de VvE de stroomkosten vergoedt?
De eigenaar van een laadpaal binnen de VvE kan een abonnement afsluiten bij ConnectNed. Dit abonnement biedt 24/7 support én regelt de administratieve zaken. Zo ontvangt de VvE de betaling voor de gemaakte stroomkosten en de gebruiker betaalt alleen zijn eigen laadverbruik. Zo blijft de afrekening transparant en gemakkelijk voor beiden.
- Financieel en kosten
- VvE